2011. május 21., szombat

Fehér spárgakrémleves parmezán sajttal

A mai napot ismét a piacon kezdtem. Ez már jól bevált hétvégi program nálam, de valahogy májustól októberig mindig hatalmas élmény. A színes, az illatok, a hangok, mind-mind arra buzdítanak, hogy főzzek, főzzek és főzzek.
Ma sem volt ez másképp. Ismét nem tudtam, hogy mivel fogok hazatérni, csak mentem, néztem, szagoltam, beszélgettem a zöldségekkel - bevallom, ez elég érdekes lehet mások szemében, de valahogy nekem mindig "személyes" kapcsolatot kell kialakítanom a zöldségekkel, gyümölcsökkel, állatokkal...persze, amiket később megeszek :-D -, s végül bele szerelmesedtem egy csodálatos csokor fehér spárgába, s már az első pillanatban tudtam, leves lesz belőle. Mégpedig spárgakrémleves.

FEHÉR SPÁRGAKRÉMLEVES PARMEZÁN SAJTTAL


Hozzávalók - 3-4 személyre:
- 30 dkg fehér spárga
- 5 dkg vaj
- 4 dkg liszt
- 2 tojás sárgája
- 1 dl tej
- 1,5 dl tejszín
- 3 dkg cukor + fél tk. a spárgafejek főzéséhez
- só, szerecsendió, parmezán, citrom leve
- 1 l víz vagy csontleves

Elkészítés:
A spárgákat vékonyan meghámozzuk, majd levágjuk a fejüknél kb. 2 cm-es darabokra. Ezeket a darabokat kevés enyhén sós - 1 csipet - és cukros - fél tk. - vízben megfőzzük és igyekszünk melegen tartani.
Utána a spárgaszárakat felkarikázzuk és a cukorral és csontlével feltesszük főni. Fedőt teszünk a fazékra, mert így hamarabb megfő a spárga.
A vaj kétharmadból és a lisztből világos rántást készítünk - felolvasztjuk a vajat lassú tűzön, majd beleöntjük a lisztet, elkeverjük, s már vesszük is le a tűzről, nehogy megégjen - és a leveshez öntjük úgy, hogy közben keverjük a levest, hogy ne legyen csomós, ezzel sűrítjük a levest. Majd beleöntjük a tejet és jól összeforraljuk. Mindezek után egy turmixgéppel összeturmixoljuk a levest, hogy a spárgák a levesbe paszírozódjanak. Ekkor beleteszünk kevés szerecsendiót - kb. 2-3 húzás a reszelőn - és kb. negyed citrom levét. Ha kell, itt sózzuk kicsit, de ha csontlevet használunk, akkor nem lesz rá szükség. Ezután levesszük a tűzről és legírozzuk a levest, vagyis, a tejszínben elkeverjük a tojások sárgáját és lassan a levesbe csorgatjuk úgy, hogy közben egy habverővel keverjük a levest, majd utána montírozzuk, vagyis a maradék vajat kockára vágjuk és a habverővel tovább keverjük a levest és benne a vajkockákat. Már nem tesszük vissza a tűzre, mert kicsapódik a tejszín és a tojás. Ha netalán kihűlne és melegen szeretnénk fogyasztani, gőz fölött melegítsük meg. A végén reszelt parmezánt teszünk a tetejére, ki mennyit szeretne, valamint a főzés elején megfőzött spárgafejeket is a levesbe tesszük. Lehet tenni fenyőmagot is vagy mandulát, melyeket a levesre helyezés előtt enyhén megpirítunk. Én ma parmezánnal tálaltam. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése